آشنایی با خواص آرد نخودچی

ارزش غذایی یک‌سوم لیوان آرد نخودچی، معادل یک واحد نان و غلات یا یک واحد گوشت (البته از نوع بسیار کم چرب) است و مصرف آن در صورتی که بوداده و شور نباشد، به افرادی که در جویدن حبوبات مشکل دارند، توصیه می‌شود.
 

آرد نخودچی آردی است که از نخودچی پوست گرفته و بی‌نمک تهیه می‌شود. نخودچی را می‌کوبند یا آسیاب می‌کنند و آن را با الک بسیار ریز برای نرم و صاف شدن الک می‌کنند. آرد نخودچی در شیرینی‌پزی هم مصرف می‌شود.

یکی از آردهایی که در آشپزی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آرد نخودچی است. تا به حال با خود فکر کرده‌اید که این آرد چه تفاوتی با آردهای دیگر دارد و خاصیت منحصر به فرد آن چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، نخودچی، از مواد غذایی‌ای است که مصرفش به عنوان یک ترکیب پرپروتئین توصیه می‌شود.

در طبقه‌بندی تغذیه‌ای، آرد نخودچی جزو حبوبات محسوب و از نخود تازه یا نخودچی بدون پوست و بی‌نمک تهیه می‌شود.

بیشترین مصرف این آرد در صنعت شیرینی‌پزی و تفاوت عمده آن با سایر آردها از نظر مواد مغذی، نوع و اندازه نشاسته است. در ترکیب نشاسته آرد غلات، مقدار آمیلوز و آمیلوپکتین، در سطح یکسانی است

درحالی که در آرد تهیه شده از حبوبات، میزان آمیلوز نسبت به آمیلوپکتین بیشتر است و نشاسته موجود در آن وقتی با آب حل می‌شود، حالتی ژله‌ای پیدا می‌کند.

آشنایی با خواص آرد نخودچی

جالب است بدانید که طی فرآیند تصفیه، میزان ویتامین B موجود در آرد غلات کم و در نتیجه خواص تغذیه‌ای آن کاهش می‌یابد اما در آرد نخودچی به دلیل این که عمل فرآیند تصفیه روی آن صورت نمی‌گیرد، میزان فیبر که نوعی فیبر محلول در آب و برای حفظ سلامت مفید است، تغییر نمی‌کند و مواد مغذی موجود در آن حفظ می‌شود.

جالب است بدانید ارزش غذایی یک‌سوم لیوان آرد نخودچی، معادل یک واحد نان و غلات یا یک واحد گوشت (البته از نوع بسیار کم چرب) است و مصرف آن در صورتی که بوداده و شور نباشد، به افرادی که در جویدن حبوبات مشکل دارند، توصیه می‌شود. در این موارد آرد نخودچی جایگزین مناسبی برای حبوبات است و فرد می‌تواند با مصرف آن مواد مغذی مورد نیازش را دریافت کند. البته مقادیر مصرف، با توجه به نیازهای فردی و میزان انرژی دریافتی برای هر نفر متفاوت است.

 

تمام فواید و خواص آرد نخود چی

آشنایی با خواص آرد نخودچی | آرد نخود چی با خرد کردن نخود خشک در قالب یک پودر ساخته می شود. این ماده یک غذای محبوب در آشپزی مناطق خاورمیانه و هند است، جایی که در آن غذاهایی مانند فلافل و هوموس یافت می شود. از آنجا که نخود چی از نظر پروتئین و فیبر و همچنین چندین ماده معدنی و ویتامین B سرشار است، آرد آنها بسیار مغذی است.

خواص آرد نخودچی

استفاده از آرد نخود چی یک راه عالی برای افزایش پروتئین و فیبر شما است و برای غذاهای گیاه خواری و همه چیز خوشمزه است. عطر و طعم ملایم آن بسیار مناسب برای بسیاری از دستور العمل های مختلف، خوش طعم و شیرین است که سرشار از خواصی است که در ادامه این بخش از سلامت نمناک خواهید خواند.

خرید آرد نخودچی

ارزش غذایی آرد نخودچی

اطلاعات تغذیه ای زیر برای یک فنجان (92 گرم) آرد نخودچی ارائه شده است.

  • کالری:356
  • چربی:6 گرم
  • سدیم:59 میلی گرم
  • کربوهیدرات ها:53 گرم
  • فیبر:10 گرم
  • شکر:10 گرم
  • پروتئین:21 گرم

طبع آرد نخودچی

آرد نخودچی حاوی آنتی اکسیدان ها، تیامین، ویتامین B6، فولات، آهن، فسفر، منیزیم، مس، منگنز، سلنیوم، پروتئین و فیبر است. طبیعت و مزاج آرد نخودچی گرم و خشک می باشد.

یک جایگزین بدون گلوتن برای آرد معمولی

تعداد قابل توجهی از افراد واکنش آلرژی به محصولات حاوی گلوتن را تجربه می کنند. برخی از سلیاک (عدم تحمل گلوتن) رنج می برند، حالتی که خوردن گلوتن خطرات جدی برای سلامتی به همراه دارد.

 

غذاهای ساخته شده از گندم و سایر غلات حاوی گلوتن هستند و این رژیم رژیم غذایی کسانی را که دارای چنین مشکلات بهداشتی هستند

به شدت محدود می کند. این نیاز برای جلوگیری از مصرف مواد غذایی مشکل ساز باعث می شود ضمن داشتن برنامه های غذایی متنوع، پروتئین ها و مواد مغذی کافی را دریافت کنند. آرد نخودچی فاقد گلوتن است، بنابراین این افراد را قادر می سازد با خیال راحت از طیف وسیعی از غذاهای مغذی که در غیر این صورت نمی توانند بخورند، لذت ببرند.

خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

مطالعات پزشکی نشان می دهد که چگونه موارد دیابت در جهان غرب رو به افزایش است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد مواد غذایی ناخواسته و عدم ورزش دو عنصر اصلی است که به توضیح در مورد این افزایش کمک می کند.

دیابت در کشورهایی که آرد نخود در طی سال ها محبوب بوده است، کمتر دیده می شود. برخی دانشمندان معتقدند که مقدار بسیار زیاد فیبر موجود در آرد نخودچی عاملی برای کاهش خطرات دیابت است.

آنها محاسبه می کنند که هر فنجان نخود پخته شده حاوی 12.5 گرم فیبر است.

خرید عمده آرد نخودچی

می تواند به پایین نگه داشتن وزن شما کمک کند

چاقی یکی دیگر از نگرانی های برجسته سلامت در جهان است. افزایش تعداد کودکان چاق نگرانی ویژه ای به همراه دارد. کاهش وزن مستلزم تعهد به پیروی از یک رژیم غذایی دقیق است، اما متخصصان رژیم غذایی هنوز هم باید اطمینان حاصل کنند که افراد چاق از مواد مغذی حیاتی برخوردار هستند.

مطالعات نشان می دهد که آرد نخودچی سرشار از فیبر، منبع خوبی از مواد مغذی را فراهم می کند، اما همچنین برای خنثی کردن تمایل فرد به افزایش وزن فعالیت می کند. مصرف مقدار کمی برای برآوردن اشتهای شما کافی است. این شخص چه چیزی بیشتر از یک رژیم غذایی می تواند درخواست کند؟

سلامت قلب را بهبود بخشید

آشنایی با خواص آرد نخودچی | حملات قلبی یکی دیگر از نگرانی های مهم بهداشت در سراسر غرب است. پزشکان به طور مشترک در بسیاری از موارد بهداشتی دیگر پیوندهای روشنی بین رژیم های بد و عدم ورزش پیدا کرده اند.

محققان دریافتند که مقادیر بالای مواد مغذی و فیبر موجود در آرد نخودچی باعث کاهش سطح کلسترول می شود.

به ویژه، به نظر می رسد که به کاهش سطح تری گلیسیرید بالا کمک می کند.

بنابراین تغییر از گندم به آرد نخود چی، خطر انسداد شریان و بیماری قلبی مرتبط را کاهش می دهد.